Dette semesteret byr vi på filmkvelder på Backbeat, med klassiske stumfilmer vist på 16mm akkompagnert av kledelig musikk fra kveldens utvalgte DJ. Backbeat driftes av filmentusiaster, og er Tromsøs eneste platesjappe med fokus på vinylplater. Analoge filmkvelder her er så naturlig som det kan bli. Arrangementet er gratis.
Mannen med filmkameraet er en dokumentarfilm og regnes som en av forløperne til cinema-verite bevegelsen. Filmen starter i en kino der publikum forbereder seg på en filmvisning. Deretter beveger vi oss fra lerretet og ut i selve livet. Vi følger en fotograf på jakt etter hvert eneste bevegelse i byen; han går inn i hus og fabrikker, følger toget og trikkene i deres hastige tempo. Henimot kvelden ender han på badestranden der byens innbyggere slapper av i fritiden. Mot slutten av filmen flykter selve kameraet fra sin herre.
Det er ulike bevegelser i filmen, men hele tiden over det samme tema. Mannen med filmkameraet reflekterer holdningen til en poet som er forelsket i verden, og som prøver å gripe dens mangfold. Dziga Vertov (1896-1954) arbeidet som regissør og forfatter i de sovjetiske filmavisene rett etter revolusjon. I 1922 startet han Kino-Pravda – ukentlige filmaviser. Vertov trodde på filmens evne til å gjengi virkeligheten og gruppen bak bl.a. Kino-Pravda kalte seg Kinoki, filmøyet. I likhet med Eisenstein, ble også Vertov etter hvert kritisert for å være for opptatt av form, og på 30-tallet ble han nokså anonym. Hans filmer fikk imidlertidig stor betydning for de engelske dokumentarister på 30-tallet, og på 50- og 60-tallet fikk han i likhet med andre sovjetiske filmskapere en ny renessanse. Den franske regissøren Jean-Luc Godard er en av dem som i perioden på slutten av 60-tallet søkte å videreføre Vertovs ideer.
MANNEN MED FILMKAMERAET
CHELOVEK S KINO-APPARATOM
Sovjetunionen 1929
Regi: Dziga Vertov
Spilletid: 68 min
Aldersgrense: Tillatt for alle
Omtale: NFK